Vilka företag sponsrar Premier League-lagen?

Brittiska Premier League är en av världens mest uppskattade och uppmärksammade fotbollsligor. Miljontals supportrar och fotbollsvetare över hela världen följer den engelska toppfotbollen med extrem hängivenhet. Ligans dragningskraft gör det givetvis oerhört attraktivt för företag att sponsra ligan på ett eller annat sätt.  

Den sponsring som brukar dra till sig flest blickar är de olika lagens tröjsponsorer. Med det i åtanke har vi synat de 20 lagens huvudsakliga tröjsponsorer och gjort en nedbrytning över vilka typer av företag som syns på tröjorna.

Sponsorer från spelmarknaden är vanligast

Det finns en bransch som är en överlägsen dominant när det kommer till att synas på Premier League-lagens tröjor – och för många är det föga förvånande att det är spelbranschen. På lagens tröjor hittar vi en del bekanta spelbolag, som exempelvis Betway (West Ham), men också aktörer som SBOTOP (Leeds) – ett casino utan svensk licens som är stort i England och andra delar av världen.

Totalt sett är det åtta av de 20 lagen som säsongen 2020/21 har ett spelbolag som huvudsaklig tröjsponsor, vilket givetvis är en stor del, men trots allt en nedgång från föregående säsong. Säsongen 2019/20 var det nämligen hela 50 procent av lagen som sponsrades av ett spelbolag.

Trenden med bettingsidor och nätcasinon som tröjsponsorer återspeglar sig i de flesta av Europas toppligor. Dessutom har en klar majoritet av lagen i de främsta ligorna någon form av spelsponsor bakom sig, även om det inte är i form av tröjsponsring.

Utöver de två redan nämnda spelbolagen så sponsras lag även av LoveBet (Burnley), W88 (Crystal Palace), BetVictor (Fulham), Fun88 (Newcastle) Sportsbet.io (Southampton) och ManBetX (Wolverhampton).

Finansbolag är nummer två

Den bransch som är näst flitigast med att synas på de olika lagens tröjor är finansbolag. Det är fyra olika företag inom finans och ekonomi som har betalat stora pengar för att deras logotyper ska finnas på tröjorna.

American Express kanske är det mest välkända namnet bland finansföretagen och deras namn går att se på Brightons tröjor. På Liverpools matchställ är det brittiska Standard Chartered som är huvudsponsor, på Sheffield Uniteds är det australiska USG och på Tottenhams är det Hong Kong-baserade AIA.

Flygbolag och biluthyrning på tredje plats

Två olika flygbolag är tröjsponsorer åt klubbar i Premier League, och med det är flygbranschen den tredje vanligaste marknaden på listan över tröjsponsorer. Branschen är dock inte ensam på den positionen – två klubbar har också ett biluthyrningsföretag som tröjsponsor. I det fallet är det dock ett och samma företag, Cazoo, som sponsrar de två klubbarna Aston Villa och Everton.

Flygbolagen som är tröjsponsorer är Fly Emirates (Arsenal) och Etihad Airways (Manchester City).

Övriga branscher som sponsrar

De fyra Premier League-lagen som vi ännu inte räknat upp är: Chelsea som sponsras av telebolaget Three; Leicester som sponsras av King Power & Tourism Authority of Thailand (turism); Manchester United som sponsras av biltillverkaren Chevrolet; West Bromwich som sponsras av Ideal Boilers (värme/energi).

Tiden då Premier League-lagens tröjor pryddes med tryck från lokala företag är sedan länge förbi. Idag är ligan ett globalt fenomen som är relevant långt utanför Englands gränser – och det är något som inte minst syns på vilka som är de huvudsakliga tröjsponsorerna. För den som har följt ligan, och den europeiska toppfotbollen överlag de senaste åren, så är det inte heller någon överraskning att se att det är just spelbranschen som är den som dominerar mest.

Leave a Comment