Vilka sponsrar lagen i Premier League?

Premier League blir bara större och hetare för varje år som går. Du vet förmodligen att ingen ifrågasätter att den engelska högstaligan i fotboll hör till de populärare i Europa. Men visste du att Premier League är den rikaste ligan i Europa? Många klubbar, inte bara topplagen, kan idag värva spelare för rekordstora summor, och det tack vare lukrativa tv-avtal. Men också för att så många företag sponsrar såväl ligan i sig som de enskilda klubbarna.

Flera av klubbarna i Premier League sponsras numera av stora spelbolag som erbjuder tjänster såsom vanlig betting och odds sport och vanliga hederlig online casino. Några av dessa sponsorer är internationella storbolag och casinon – vi kan till exempel nämna Mansion, som är ett casino utan registrering som sponsrat både Tottenham Hotspur och Manchester City.

En liga full av bettingsponsorer

Det är ganska lätt att se vilka klubbar som har spelbolag som huvudsponsorer. Omkring hälften av dem springer omkring med matchställ som pryds av reklam på bröst och ärmar. Några exempel är Aston Villa, West Ham, Wolverhampton, Watford, Everton och Crystal Palace. Även några av topplagen har samarbeten med spelbolag, även om det inte direkt märks på tröjreklamen.

Det är inte alla klubbar som sponsras av spelbolagen, men det betyder inte att de är utan sponsoravtal. Här handlar det istället om bilmärken, flygbolag, banker, försäkringsbolag, mediaföretag och andra. Premier Leagues mest framgångsrika lag Manchester United sponsras av Chevrolet medan Arsenal samarbetar med Fly Emirates.

Förutom spelbolagen träffas sponsoravtal oftast med olika sportmärken. Innevarande säsong hittar vi hela sju lag som har avtal med Adidas, vilket är flest av alla i ligan. Nike och Puma sponsrar fyra klubbar vardera. Men vi hittar också andra sportmärken som sponsrar klubbarna i Premier League: Umbro, Hummel, Kappa och Armour.

Premier Leagues huvudsponsorer

Vi var inne på det inledningsvis: det är inte bara de 20 klubbarna i Premier League som har stora sponsoravtal. Även själva ligan har flera giganter inom företagsvärlden som officiella sponsorpartners. Dataspelsföretaget EA Sports är en samarbetspartner sedan 2016, och vi hittar också stora företag som Coca Cola, Budweiser, Hublot, bankjätten Barclays och Nike i den digra listan av sponsorer.

Premier League samarbetar också med olika officiella sändningspartners, som Sky Sports, BBC Sport, Amazon Prime Video och BT Sport. Men här finns dock inga spelbolag som sponsrar ligan för närvarande. Men Englands andraliga EFL Championship räknar varje år hem ungefär 400 miljoner kronor från sponsoravtal med spelbolag.

Att spelbolag sponsrar idrottsvärlden känns som en helt naturlig företeelse med tanke på att de är dit man går för att betta på matcherna i Premier League och andra ligor. Och det kommer inte att få en enda människa att höja på ögonbrynen om även Premier League skulle binda till sig ett stort spelbolag som sponsor.

De går ju liksom hand i hand med varandra.

Leave a Comment